Prövningsärenden vid Npof kan initieras på tre olika sätt:
Forskningshuvudmannen har skyldighet att överlämna ett ärende till Npof om det kan misstänkas att oredlighet i forskning förekommit i verksamheten. Tröskeln för när ett överlämnande ska ske ska vara låg. Begreppet misstänkt oredlighet ska enligt lagens förarbeten tolkas generöst, så att alla ärenden som kan vara oredlighet utreds av nämnden. Det innebär att om det är oklart om det rör sig om ett fall av misstänkt oredlighet i forskning eller avvikelse från god forskningssed i övrigt, bör huvudmannen lämna över handlingarna i ärendet till Npof för prövning.
Om ett ärende avser andra avvikelser från god forskningssed, finns fortsatt en skyldighet för forskningshuvudmannen att utreda sådana avvikelser.
Det underlag vi önskar att ett överlämnande innehåller beskrivs här: Underlag vid överlämnande från forskningshuvudman
Enskilda personer eller andra myndigheter kan vända sig direkt till Npof med misstankar om oredlighet. Den möjligheten ska, enligt lagens förarbeten, öka chansen att alla misstänkta fall av oredlighet utreds. Det underlättar också för den anmälare som inte vet vilken forskningshuvudman den ska vända sig till med misstankar. Möjligheten att kunna anmäla direkt till nämnden ska också fungera som en sorts kontrollfunktion, så att ärenden inte stannar vid forskningshuvudmännens prövning.
Det underlag vi önskar att en anmälan innehåller beskrivs här: Underlag vid anmälan från enskilda
Npof kan på eget initiativ utreda misstankar om oredlighet. Till exempel om vi upptäcker andra oredligheter i ett ärende än de som ärendet avser. Eller om uppgifter om misstänkt oredlighet når Npof på annat sätt, exempelvis genom media.
Sidan uppdaterades 2022-02-11